Forum Książki Strona Główna Forum Książki
Witamy w Księgogrodzie!

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Dwutygodnik - komiksy
Autor Wiadomość
jacek 



Wiek: 54
Dołączył: 24 Paź 2014
Posty: 14444
Skąd: Puławy
Wysłany: 2020-03-26, 06:38   

"Miłość w czasach wojny światów" - Marcin Zwierzchowski recenzuje tytuł "Mister Miracle":



Cytat:
W "Mister Miracle" wątki superbohaterskie snują się gdzieś w tle, na pierwszym planie jest to opowieść o rodzinie, rodzicielstwie i codziennym obliczu miłości, odartym z romantyzmu.

Cytat:
"Mister Miracle" nie wpisuje tematu w konwencję superbohaterską, lecz wykorzystuje superbohaterów do stworzenia opowieści obyczajowej.

Cytat:
To zresztą widać w rysunkach Mitcha Geradsa, których realizm głębiej osadza "Miracle'a" w naszej rzeczywistości.


;)

"Mister Miracle"
To co mogliście przeczytać i posłuchać do tej pory
_________________
"Kraina komiksu"
Ostatnio zmieniony przez jacek 2020-08-01, 22:14, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
     
jacek 



Wiek: 54
Dołączył: 24 Paź 2014
Posty: 14444
Skąd: Puławy
Wysłany: 2020-06-04, 06:05   

"Czarny charkater". Dzisiejszy komiksowy dzień rozpoczynam od dziewiątego materiału o "Judaszu". Recenzuje Marcin Zwierzchowski:



Cytat:
Towarzyszymy Judaszowi w jego wątpliwościach i podróży przez Piekło, na które został skazany jako trybik w boskim planie. Jako niezbędny, nieuchronny (niewolny) koszt w ofierze Jezusa. Loveness stawia pytanie o wolną wolę, która kłóci się przecież z tym, że Bóg miał plan wobec Jezusa, a więc i wobec Judasza.
A nawet jeśli same decyzje należały do Judasza, czy wybierając go jako swojego ucznia, Jezus nie wiedział, kim on jest, co tkwi w jego sercu i jak skończy się ta opowieść? Czy nie pchnął Judasza na ścieżkę potępienia?

Cytat:
Prawdziwą wielkość Jeff Loveness pokazuje jednak później, gdy czytelnika wypełni już złość na "Boski plan", gdy dotrą do nas słowa o niesprawiedliwości, która spotkała Iskariotę. Wówczas scenarzysta robi kolejną woltę, a raczej - odkrywa nową warstwę znaczeń tej opowieści, kreśląc finał dla odbiorców zaskakujący, ale dla tej opowieści naturalny i poruszający.

Cytat:
Mnogość emocji kłębiących się w tytułowym bohaterze, ale i w Jezusie, opowiedziana wyłącznie tekstem, mogłaby się wydawać nazbyt pompatyczna. Loveness chętnie korzysta z ciszy, oddając opowiadanie Rebelce, który wlewa historię w spojrzenia postaci, w ich wykrzywione bólem czy smutkiem oblicza.

...

"Judasz"
_________________
"Kraina komiksu"
 
 
     
jacek 



Wiek: 54
Dołączył: 24 Paź 2014
Posty: 14444
Skąd: Puławy
Wysłany: 2020-07-16, 18:23   

"Masakra w domenie publicznej" - ""Sabrina" Nicka Drnaso, 30-latka z Chicago, jest pierwszym komiksem nominowanym do Nagrody Bookera" - autorem felietonu jest Darek Arest:



Cytat:
Drugi album Nicka Drnaso, 30-latka z Chicago, jest pierwszym komiksem nominowanym do Nagrody Bookera, co prowokuje do tradycyjnych rozważań o literackiej naturze medium. Miejmy to za sobą: w "Sabrinie" jest tekst, ale jej literackość nie na nim się opiera - ważniejsze od tego, jak komiks jest napisany, jest raczej to, jak się go czyta. "Sabrina" jest zaś przede wszystkim świetnie przemilczana. Słowo nigdy nie dominuje opowieści, największe wrażenie - podobnie jak w przypadku rysunku - robi jego oszczędność. Mogę sobie wyobrazić wszystko, co będzie trzeba dopisać, by zrealizować wstępnie zapowiedzianą adaptację filmową, ale komiks swoją siłę zawdzięcza trosce, by zostało w nim jedynie to, co stanowi autentyczną wartość dla opowieści. Kiedy wszyscy szukają krwawych powtórek i atrakcyjnych zbliżeń, Drnaso odsuwa nas od makabrycznego widowiska i w ten sposób udaje mu się znaleźć widok zdecydowanie ciekawszy.

Cytat:
Od sensacyjnych zdarzeń skutecznie odsuwa nas też powściągliwy styl graficzny komiksu, zbliżający się momentami do ilustracji ze stocka, zużytych w nieskończonej liczbie nudnych biznesowych prezentacji. Wydestylowane ze szczegółów obrazki z domeny publicznej opowiadają subtelną i głęboko autorską historię.




"Masakra w domenie publicznej"
To trzeci artykuł o tym tytule.
_________________
"Kraina komiksu"
 
 
     
jacek 



Wiek: 54
Dołączył: 24 Paź 2014
Posty: 14444
Skąd: Puławy
Wysłany: 2020-09-24, 13:47   

"Jeden z nas" - Tomasz Pstrągowski jest trzecim omawiającym dla nas "Ciemności Smalandii":



Cytat:
Rozciągnięta pomiędzy 1987 a 2011 rokiem powieść graficzna skupia się na poszukiwaniu przez Erika własnej politycznej ścieżki i próbie pożenienia radykalnych poglądów z nieheteronormatywną tożsamością. Zafascynowany włoskim faszyzmem Erik jest przekonany, że Szwecję może uratować tylko brunatna rewolucja.

Cytat:
Jak opowiedzieć o życiorysie napędzanym wykluczającymi się motywami, streszczając 30 lat życia człowieka na 600 stronach powieści graficznej? Odpowiedź Bromandera jest zaskakująca - autor sięga po strategię komiksowego autobiografizmu. Nic jednak nie wskazuje na to, by "Ciemności Smalandii" były komiksem opowiadającym o samym Bromanderze. Autor nie zawiera z czytelnikiem paktu autobiograficznego w tytule ani podtytule. Bohater nosi inne imię niż rysownik, a narratorem jest milczący trzecioosobowy "dysponent obrazów", którego rola ograniczona jest do doboru scen i ujęć. Nie zgadzają się też szczegóły z notki biograficznej umieszczonej w komiksie.

Cytat:
Choć "Ciemności Smalandii" to opowieść fikcyjna, Bromander sięga po cały szereg strategii narracyjnych typowych dla komiksów non fiction. Album narysowany jest prostą, wręcz prymitywną kreską, charakterystyczną dla twórczości undergroundowej. Postaci ludzkie są uproszczone, ich sylwetki często są na bakier z anatomią.

Cytat:
Rozmowy pomiędzy bohaterami toczą się na czarnym tle, przemykające na dalszym planie samochody przypominają dziecięce bazgroły.

Cytat:
Opowiadając o trzech dekadach życia Erika Holmberga, autor raz za razem przekracza granice intymności bohatera.

Cytat:
Wielowarstwowe "oszustwo" Bromadera jest tak przekonujące, że w pewnym momencie zacząłem podejrzewać, iż nawet wpadki wydawcy są elementem gry: artefakty po oryginalnym wydaniu widoczne w pierwszym numerze "Twarzy", nieumiejętnie złożony artykuł w numerze drugim, okazjonalne literówki.

Cytat:
Poglądy Erika od początku brzmią groźnie i absurdalnie, a czająca się za faszyzmem przemoc zostawia trwały ślad na życiorysie mężczyzny. Bromander przedstawia faszyzm Erika jako przedłużającą się chorobę wieku dziecięcego. Bohater w końcu z niej wyrasta. Orientuje się, że jego życie i tożsamość są ważniejsze niż nienawistne idee.


...

"Ciemności Smalandii"
A tutaj jeszcze tekst Krzysztofa Ryszarda Wojciechowskiego.
_________________
"Kraina komiksu"
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Nie możesz ściągać załączników na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  


Oficjalna Polska Strona Tada Williamsa

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,12 sekundy. Zapytań do SQL: 13