Forum Książki Strona Główna Forum Książki
Witamy w Księgogrodzie!

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy  StatystykiStatystyki
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  Chat  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Creatio Fantastica
Autor Wiadomość
jacek 



Wiek: 53
Dołączył: 24 Paź 2014
Posty: 10248
Skąd: Puławy
Wysłany: 2019-04-07, 12:07   

"Anihilacja" #3 - oczywiście Marcin Chudoba :-D :



Cytat:
W trzecim tomie Anihilacji na czytelników czeka ogrom zbędnych dialogów oraz równie dużo scen akcji. Powracają bohaterowie znani z poprzednich odsłon recenzowanej historii, którzy, pomimo dzielących ich różnic, współpracują dla dobra całego wszechświata. Głównym problemem całości jest momentami bardzo nużąca fabuła, niepotrzebnie rozciągnięta aż na sześć rozdziałów. Warto jednak zapoznać się z nią dla niezwykle klimatycznej sceny finałowej, w której ukazano, jak w niekonwencjonalny sposób można rozprawić się z niebezpiecznym przeciwnikiem. Wszystko to okraszono niekiedy dość prostą i niezapadającą w pamięć oprawą graficzną.


"Anihilacja" #3

I przypomnienie pradawnych omówień:
"Konglomerat Podcastowy", Adam Grochocki, Maja Rybak, "eR_", Tomasz Drozdowski, Michał Lipka
_________________
"Kraina komiksu"
 
 
     
jacek 



Wiek: 53
Dołączył: 24 Paź 2014
Posty: 10248
Skąd: Puławy
Wysłany: 2019-04-20, 17:55   

Taki oto świąteczny już prezent od Marcina Chudoby - wyrazy radości :-D :

"Z Hulkiem aż po świata kres" - "Hulk: Koniec i inne opowieści":



Cytat:
W skład tomu Hulk. Koniec i inne opowieści wchodzą trzy komiksy poświęcone postaci doktora Bruce'a Bannera i jego alter ego znanemu jako Hulk. Czy czytelnicy z Polski, kraju, w którym owy bohater nie cieszy się dużą popularnością, znajdą w recenzowanym tytule treści godne uwagi?

Cytat:
Żałuję, że Czas przyszły niedoskonały nie został wydany w Polsce jako samodzielny komiks, bowiem jest jedynym godnym uwagi tytułem wchodzącym w skład recenzowanego tomu. Lektura dwóch pozostałych historii to najzwyklejsza strata czasu. Zbiór Hulk. Koniec i inne opowieści mogę polecić jedynie najbardziej wytrwałym fanom tytułowego bohatera, którzy z powodu niedoboru polskich edycji publikacji z Bannerem w roli głównej sięgną po wszystko.


:mrgreen:

"Hulk: Koniec i inne opowieści"
O tym tytule sporo już było ale raczej dawno temu zatem warto sobie odświeżyć informacje.
_________________
"Kraina komiksu"
 
 
     
jacek 



Wiek: 53
Dołączył: 24 Paź 2014
Posty: 10248
Skąd: Puławy
Wysłany: 2019-05-12, 13:58   

"Diabelski miszmasz". Marcin Chudoba przed chwilą podesłał - jasne, że się cieszymy :-D - swój artykuł o tytule "Hellboy" #3: "Zdobywca Czerw/ Dziwne miejsca":



Cytat:
Zdobywca Czerw to standardowa fabuła autorstwa Mignoli, stanowiąca połączenie pulpowych kryminałów, opowieści o nazistach i literatury weird fiction. Scenarzysta umiejętnie połączył ograne fabularne klisze, tworząc komiks wciągający, lecz niestety bardzo wtórny w stosunku do swoich poprzednich prac.

Cytat:
W Dziwnych miejscach Piekielny Chłopiec odwiedza Afrykę, dno oceanu oraz kilka podejrzanych lokacji, w których czekają na niego walki z przeciwnikami pragnącymi pozbawić go życia. Niestety, w porównaniu z opowieścią rozpoczynającą album jest to historia bardzo nużąca.


"Hellboy" #3: "Zdobywca Czerw/ Dziwne miejsca"
O! Jak temu dawno było poprzednio o tej opowieści.
_________________
"Kraina komiksu"
 
 
     
jacek 



Wiek: 53
Dołączył: 24 Paź 2014
Posty: 10248
Skąd: Puławy
Wysłany: 2019-08-10, 05:18   

Nowy numer "Creatio Fantastica":



"CF" 2 (59) 2018: "Science fiction". Źródła i kontynuacje"
_________________
"Kraina komiksu"
 
 
     
jacek 



Wiek: 53
Dołączył: 24 Paź 2014
Posty: 10248
Skąd: Puławy
Wysłany: 2019-09-27, 04:23   

"Trzydziestolecie "Azylu Arkham: Poważnego domu na poważnej ziemi". Z Gregiem Carpenterem rozmawia Michał Chudoliński:



Cytat:
Michał Chudoliński: Czy na początek możesz powiedzieć nam coś na temat wybitnej serii "Vertigo"? Czy to właśnie historia opowiedziana przez płynącego pod prąd scenarzystę Granta Morrisona i nieprzepadającego za superbohaterską konwencją rysownika Dave’a McKeana stanowiła podwaliny serii?

Cytat:
Greg Carpenter: Hmm, jako przełomowy produkt DC lat osiemdziesiątych skierowany do dorosłych, który ponadto redagowała Karen Berger, Azyl Arkham z pewnością należy do dzieł, które które były bodźcem do powstania imprintu takiego jak Vertigo. Jednak, ponieważ ta powieść graficzna jest jednocześnie niekonwencjonalną opowieścią o Batmanie, nie jestem przekonany, by właśnie ta historia miała stanowić wzór tego, co później Vertigo robiło najlepiej.


"Trzydziestolecie "Azylu Arkham: Poważnego domu na poważnej ziemi"

Przypomnijmy sobie zatem album "Batman: Azyl Arkham" - pisali:

- "Inuki":

Cytat:
"Azyl Arkham" zmienia ludzi i ich psychikę. Ma ogromny wpływ na każdego, bez wyjątku. To on jest głównym bohaterem, a zarazem wrogiem, tej historii. Pomimo, że historia urzekła mnie od początku do końca, muszę przyznać, że zabrakło mi w niej odrobiny... szaleństwa. Głównie pod koniec. Liczyłem na jakiś niespodziewany zwrot w fabule, a tymczasem dostałem porządne i logiczne zakończenie.


"Batman: Azyl Arkham"

- Sebastian Chosiński:

Cytat:
Kreska – choć to akurat w tym przypadku chyba nie do końca trafne określenie - McKeana jest doskonale znana i łatwo rozpoznawalna. Zobaczywszy jeden kadr, od razu wiadomo spod czyjej wyszedł ręki. Należy jednak pamiętać, że kiedy wydawnictwo DC Comics zdecydowało się prawie trzy dekady temu powierzyć mu pracę nad wymyślonym przez Morrisona "Azylem Arkham", angielski rysownik nie miał jeszcze tak mocnej pozycji na rynku. A i czytelnicy komiksów superbohaterskich nie byli przyzwyczajeni do podobnych eksperymentów.

Cytat:
Wyszła z tego opowieść grozy, od której trudno uwolnić się po lekturze, której obrazy zostają pod powiekami. Wydawca zdawał sobie jednak sprawę, że nie wszystkie niuanse mogą być czytelne, dlatego do właściwej części komiksu dodał cały tekst scenariusza Granta Morrisona, włącznie z autorskimi uzupełnieniami i przypisami. Z jednej strony miły (i potrzebny) gest, z drugiej – chyba jednak nie do końca o to chodziło, aby "Azyl Arkham" stał się zrozumiały dopiero po wejrzeniu do umysłu jego autora.


"Batman: Azyl Arkham"

-Paweł Ciołkiewicz:

Cytat:
Batman zatem od samego początku tej opowieści jest reprezentantem tego punktu widzenia, który dałoby się odnaleźć we wnioskach sformułowanych przez Davida Rosenhana, Philipa Zimbardo czy Ervinga Goffmana. Mroczny Rycerz nie ma złudzeń, że wkracza do miejsca, w którym nikogo wyleczyć się nie da. Co więcej, idzie on w swoich refleksjach znacznie dalej, stwierdzając, że samo to miejsce może mieć destrukcyjny wpływ na człowieka. W każdym razie obawia się on tego, że jego własna – krucha – psychika może zostać poddana bolesnym doświadczeniom, kiedy przekroczy on próg tego budynku. Nie chodzi zatem tylko o obawę przed tym, jak sugerował Rosenhan, że każde zachowanie – nawet najbardziej normalne – będzie tu interpretowane, jako objaw szaleństwa, ale o bardziej fundamentalny strach przed tym, że – jak pokazał Zimbardo – z czasem także sam Batman ulegnie presji wywieranej przez specyficzną atmosferę tego miejsca i popadnie w obłęd.

Cytat:
Amadeusz Arkham prezentuje natomiast początkowo punkt widzenia charakterystyczny dla oficjalnej, osiemnastowiecznej ideologii leczenia osób chorych psychicznie. Przeciwstawia się on kryminalizowaniu tych osób, nawet wówczas, gdy w grę wchodzą mordercy pokroju "Mad Doga". Taka charakterystyka założyciela Azylu jest zgodna z opisem Lena Weina, który jako pierwszy przedstawił obraz tej instytucji oraz jej założyciela w postaci, jaką znamy dziś. W jego interpretacji Arkham był zdecydowanym przeciwnikiem traktowania chorych psychicznie jak pospolitych przestępców i na terenie swojej posiadłości stworzył ośrodek, w którym rozpoczął leczenie osób z problemami psychicznymi.


"Piętno szaleństwa w "Azylu Arkham""

- Marcin Tomaszewski:

Cytat:
Dla mnie "Azyl Arkham" jest spojrzenie w głąb samego siebie. Autorefleksją Batmana na temat tego kim jest i czy aby na pewno to, co robi jest dobre. Przecież każdy ma wątpliwości. Nawet ktoś, kto walczy z demonami własnymi i tymi cudzymi. Albowiem:
"Kto walczy z potworami, powinien się strzec, by walka nie uczyniła go jednym z nich. Bo kiedy długo patrzysz w otchłań, otchłań zaczyna patrzeć w ciebie." – Friedrich Wilhelm Nietzsche

Cytat:
Choć pytania postawione w "Azylu Arkham" rozbijają się o znaną kwestię poczytalności Batmana, to Morrison nie idzie drogą swoich kolegów pokroju Franka Millera czy Alana Moore’a. Owszem prezentuje nam mroczny, pełen wątpliwości obraz człowieka, ale jednocześnie nie wpycha go na siłę na drogę szaleństwa. Morrison nie jest w swoich sądach skrajny. Stara się przemycić elementy optymistyczne. Pokazać, że jest jeszcze nadzieja, ale przy okazji nie wpadając w pułapkę ckliwych historyjek o zwycięstwie nad przeciwnościami losu. Bo tu nie o zwycięstwo chodzi, a o to, że jest na nie szansa. Często czytelnik zostaje sam z tym, co przeczytał i wtedy musi zdecydować, co tak naprawdę zobaczył. Choć sporo piszę o szaleństwie, to tak naprawdę pytań jest zdecydowanie więcej. Wiele z nich pozostanie bez odpowiedzi.


"Poważny tekst o poważnym komiksie na poważnym blogu napisany przez poważnego człowieka"

- Andrzeja Ciszewskiego:

Cytat:
W "Azylu Arkham" szkocki scenarzysta uczynił z tytułowego obiektu scenę, na którą wprowadził doskonale znane odbiorcy dramatis personae, z werwą rozpisując pokręcone relacje między nimi (w pewnych przypadkach nie pozbawione także seksualnych podtekstów), by jednocześnie dookreślić ich psychologiczne profile pierwiastkiem metafory.

Cytat:
O erudycyjnym poziomie dzieła przekonuje bogactwo przywoływanych przez Szkota intertekstualnych smaczków. Autor równie chętnie cytuje utwory prozatorskie (vide: "Przygody Alicji w Krainie Czarów" Lewisa Carrolla), poezje (polski podtytuł komiksu stanowiący motto albumu zaczerpnięto z fragmentu wiersza „Chodzenie do kościoła” Philipa Larkina) czy prace antropologiczne ("Złota gałąź" Jamesa George’a Frazera), co snuje aluzje do popularnych filmów ("Blue Velvet" Davida Lyncha, "Psychoza" Alfreda Hitchcocka), koncepcji teatru absurdu i okrucieństwa, przeróżnych mitów oraz systemów religijnych, kabalistycznej numerologii, okultystycznych refleksji Aleistera Crowleya, chińskiej "Księgi Przemian" czy Apokalipsy Świętego Jana. Należy podkreślić, że wszystkie te elementy Morrison łączy w niezwykle spójną, dynamiczną oraz prowadzącą do przewrotnego finału całość.


"Batman: Azyl Arkham"

- "Spirita":

Cytat:
Komiks ten jest wyjątkowy. Udowadnia, że historia o superbohaterze nie musi być infantylna i bez pomysłu. Pokazuje, że bez niekończących się scen walki i tony gadżetów, można przedstawić Batmana ciekawie.

Cytat:
Cała powieść ma bardzo ciężki i mroczny klimat. Więźniowie, których mogliśmy poznać już wcześniej podczas czytania innych opowiadań o Mrocznym Rycerzu ( pojawia się m.in. Joker, Two-Face, Maxie Zeus czy Strach na wróble), tutaj przedstawieni są jako ludzie obłąkani, posiadający własne lęki, obsesje. Komiks doskonale przedstawia ich psychozę, myśli i wyniszczenie. Takie przedstawienie postaci pasuje idealnie do całego stylu w jakim utrzymana jest powieść.

Cytat:
W komiksie przedstawione jest też to, co to miejsce robi z normalnymi ludźmi, członkami personelu pracującego w azylu, którzy nie dostrzegają już granicy pomiędzy dobrem, a złem. Szaleństwem, a normalnością.

Cytat:
Tak naprawdę, głównym bohaterem komiksu jest sam Azyl Arkham. Miejsce obłąkania, obłędu, nienawiści, z którymi cały czas walczy Mroczny Rycerz. Miejsce w którym zgromadzone jest całe zło mrocznego Gotham City.


"Batman: Azyl Arkham"

A opowiadał jeszcze "Szymon G"

:idea:

Artykuł o szpitalu "Azyl Arkham" w "Wikipedii"
_________________
"Kraina komiksu"
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  


Forum KGB

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group
Strona wygenerowana w 0,06 sekundy. Zapytań do SQL: 12