Forum Książki
Witamy w Księgogrodzie!

Komiks - Dwutygodnik - komiksy

jacek - 2016-12-04, 07:05
Temat postu: Dwutygodnik - komiksy
Dwutygodnik:



Cytat:
Magazyn ma charakter informacyjno-opiniotwórczy. Publikuje recenzje nowości wydawniczych (literatura piękna, poezja, filozofia), filmów, koncertów, albumów muzycznych oraz spektakli teatralnych i operowych, recenzje z bieżących wystaw i wernisaży, a także omówienia nowych zjawisk kultury współczesnej.


Dwutygodnik - Wikipedia
Dwutygodnik - strona

Ja (tak jak w przypadku Esesnsji) sięgam tam po recenzje komiksów i te właśnie recenzje będę tutaj zamieszczać - ale jest tam oczywiście również wiele innych ciekawych
i godnych uwagi tematów ;) .

Na początek proponuję artykuł Darka Aresta o "Morzu po kolana" autorstwa dwóch Marcinów - Kołodziejczyka i Podolca:



Cytat:
Opowieść zaczyna się jesienią, gdy po turystach zostają zapomniane japonki i niedopalone mentole,...


"Morze po kolana"

Tytuł ten był już prezentowany na forum: tutaj, tutaj, tutaj i tutaj

jacek - 2017-03-08, 18:25

No tak... zarekomendowałem i... zapomniałem. Przepraszam. To wszystko dlatego, że cały czas działam na laptopie i ciągle czegoś szukam...

Teraz zamieszczę tylko trzy najnowsze recenzje - a od tej pory o kolejnych postaram się już informować na bieżąco.

1. "Polska Rzeczpospolita Wujków Obmacywaczy" - tak swoją recenzję "Totalnie nie nostalgii" zatytułował Darek Arest:



Cytat:
To 250-stronicowy pamiętnik łączący bardzo osobistą, intymną perspektywę z bezlitosną społeczną wiwisekcją.


"Totalnie nie nostalgia"
Sam już nie wiem, która to recenzja tego tytułu na forum... policzcie sami ;)

2. "Czułość" - kolejna recenzja, którą napisał Darek Arest. Tytułu "Codzienna walka":



Cytat:
Świat widziany przez Marco wydaje się pełen lęków, wrogości i zwiastunów nieubłaganie nadciągającej apokalipsy, ale dominującą cechą spojrzenia pozostaje czułość.


"Codzienna walka"
Dotychczasowe materiały: tutaj i tutaj.

3. "Krwawa prowizorka". To z kolei materiał o "Strefie Gazy. Przypisach". Autorem recenzji jest Marceli Szpak:



Cytat:
Sacco w swoim nagrodzonym prestiżową nagrodą Eisnera, monumentalnym komiksie, cofa się do prawie samego początku istnienia Strefy, by przybliżyć nam źródła tej tragedii.


"Strefa Gazy. Przypisy"
Pierwsze dwa artykuły

jacek - 2017-04-18, 05:49

"Zawsze lubiłam rysować gołe baby" - z Agatą "Endo" Nowicką rozmawiała Agnieszka Słodownik:



"Zawsze lubiłam rysować gołe baby"

Strona artystki
Profil artystki
O artystce w "Wikipedii"

jacek - 2017-09-19, 13:14

Dawno nie zaglądałem do "Dwutygodnika" - cóż szkoda i tyle. Dzisiaj proponuję wywiad z Mateuszem Skutnikiem:



Cytat:
"Morfołaki" to zawsze było dla mnie ćwiczenie mięśnia, dzięki któremu powstają nowe światy. Na początku to były krótkie historyjki, żarty. Z czasem "Morfołaki" zaczęły obrastać w interpretacje.


Wywiad z Mateuszem Skutnikiem
Recenzje "Morfołaków: Nowy Testament"
Niepublikowane przeze mnie na forum recenzje tomu drugiego i tomu pierwszego.

jacek - 2017-10-02, 16:48

"Rysownicy". Wywiad z Patrykiem Mogilnickim. Rozmawia Arkadiusz Gruszczyński:



Cytat:
Leżymy na podłodze, wyginamy się na kanapie, wykonujemy serie grymasów, palimy papierosy, głaszczemy koty, słuchamy muzyki, szukamy pomysłów, uprawiamy jogę. Ilustrowanie to czynność dosyć intymna.


"Rysownicy"
O artyście
Profil artysty na fb

jacek - 2017-11-26, 18:29

"Polaki pokraki" - Darek Arest recenzuje "Powstanie. Film narodowy":



Cytat:
"Powstanie. Film narodowy" nie jest kompilacją żartów rysunkowych, które mają bawić dlatego, że potrafimy w nich rozpoznać odniesienia do rzeczywistości. Anegdoty służą do wydobycia kryjących się za nimi mechanizmów i fantazmatów. Autor wraca do jednego ze swoich ulubionych tematów - teorii spiskowej, tego niekończącego się wołania o sens w chaosie.


"Powstanie. Film narodowy"
Poprzednie omówienie

jacek - 2017-12-26, 13:51

Marceli Szpak zmierzył się z "Kwaśnym jabłkiem" Szyłaka i Karpowicz:



Cytat:
Co takiego niepokojącego w pięknej kobiecie, która kryjąc się za ciemnymi okularami, popija kawę na tle szarych kuchennych kafelków? Niewiele, jeśli pominąć fakt, że krwawi z nosa. Zaledwie kilka kropel, ale to wystarczy, by zburzyć ten idylliczny obrazek.


"Kwaśne jabłko"
Archiwum tytułu

jacek - 2018-05-15, 15:45

Wczoraj Michał Misztal a dzisiaj Tomasz Pstrągowski - czyli po raz drugi czytamy o "Na koniec wszystko spłonie":



Cytat:
Bystroń już w poprzednich albumach udowodniła, że rozumie poczucie nastoletniego odklejenia i problemy z adaptacją w grupie. Nie inaczej jest i tym razem: pomimo rozczarowującej schematyczności fabularnej, wszystkie elementy "Na koniec wszystko spłonie" doskonale ze sobą współgrają, budząc w czytelniku uczucia rozdrażnienia i niepokoju i ułatwiając mu zrozumienie Kamila i Patryka.


"Na koniec wszystko spłonie"

jacek - 2018-06-06, 13:50

Karol Sienkiewicz: "Powstanki w pełnym makijażu":



Cytat:
W dzisiejszym odcinku "the category is": partyzancka realness. Tyle że nie na wybiegu, lecz na wielokolorowych płótnach i delikatniejszych akwarelach na papierze, technice, w której Sobczak zdecydowanie czuje się lepiej.


"Powstanki w pełnym makijażu"

Artykuł opublikowany wyłącznie na forum.

A jednak nie - na facebooku także się udało :)

jacek - 2018-08-02, 12:17

Po raz drugi w "Dwutygodniku" nie o komiksach ;)

"Młodzi wiedzą lepiej":



Cytat:
Zeszłej jesieni młodzi artyści zgromadzili się na Triennale Sztuki Młodych w Orońsku, pytając (siebie nawzajem), czy da się wymyślić lepszy świat (sztuki). Okazało się, że z wymyślaniem lepszego świata – jak zwykle – to jest dłuższy temat. Znacznie lepiej i szybciej idzie z krystalizowaniem się nowego malarstwa.


"Młodzi wiedzą lepiej"

jacek - 2018-08-03, 15:06

"Młodość stulatka" - Jan Balbierz pisze o młodości Ingmara Bergmana:



Cytat:
Tak w filmie, jak i w teatrze, fascynowała go materialność i wczesne technologie reprodukcji. Wielokrotnie opowiadał historię swego pierwszego, archaicznego kinematografu, na którym jako dziecko oglądał slajdy z baśniami Grimmów.


"Młodość stulatka"
O artyście w "Wikipedii"

jacek - 2018-08-08, 12:09

O "Istocie" wypowiada się Tomasz Pstrągowski:



Cytat:
"Istota" już samym tytułem sugeruje, że chce być dziełem totalnym, opowieścią o istocie kobiecości. Niestety jest tylko zbiorem nowelek, rzucających w czytelnika banałami i oczywistościami.


"Lepsza erotyka jest możliwa"
Poznajcie szczegóły niezwykłej książki

jacek - 2018-08-29, 09:40

"Rewolucja kradnie mit". Darek Arest o tytule "Ja, Nina Szubur":



Cytat:
Daniel Chmielewski w książce Tokarczuk dostrzegł materiał na pełnokrwiste science fiction, w którym mitologiczne treści dobrze dogadują się z sensacyjną intrygą.


"Ja, Nina Szubur"
Archiwum opowieści

jacek - 2018-10-17, 06:52

A dzisiaj w "Dwutygodniku" nie o komiksie:

"Rzeczy nie są tym, czym się wydają" - Anka Herbut opowiada o "Subterranean River" Łukasza Rusznicy:



Cytat:
Zdjęcia Rusznicy są jak dowody rzeczowe na duchową organizację świata. Nie pamiętam tak intymnego doświadczenia książki fotograficznej.

Cytat:
Książka jest świetnie pomyślana, zaprojektowana i zrealizowana. O jej walorach decydują nie tylko same zdjęcia i przepływająca przez nie narracja, ale i sama forma publikacji.


"Subterranean River"
Artykuł Joanny Kinowskiej
Rozmowa z autorem, którą przeprowadziła Anna Sańczuk

jacek - 2018-10-27, 10:07

I w dniu dzisiejszym również :) :

"Ludzie czekali na jej rysunki" - Arkadiusz Gruszczyński rozmawia z Małgorzatą Czyńską - autorką książki o Mai Berezowskiej:



Cytat:
Maja Berezowska osiągała efekt bez wulgarności, a przecież pokazywała seks bez tabu. Była orędowniczką kobiecej przyjemności. W większości scen erotycznych to kobieta dostaje kilku partnerów, a nie odwrotnie. Pokazywała, że to kobiecie należy się rozkosz, a faceci mają jej ją dać.


"Ludzie czekali na jej rysunki"
Maja Berezowska

jacek - 2018-11-08, 11:54

"Musze larwy żerują na cielsku historii" - Maciej Jakubowiak przybliża noszącą tytuł "Królestwo" nową książkę Szczepana Twardocha":



Cytat:
Źli ludzie byli, są źli, dobrzy ludzie bywali, bywają źli, i zło unosi się nad światem. I żaden człowiek, który jest tylko mięsem, nie uszedł, nie ujdzie złu. Wszystko inne to ponure zwidy, senne majaki i nędzne żarty, a największym żartem są inni ludzie.


"Musze larwy żerują na cielsku historii"
A tutaj jeszcze artykuł Justyny Sobolewskiej.
Szczepan Twardoch

jacek - 2019-02-20, 05:33

Czytałem ten magazyn przez kilka lat (wcześniej go nie znałem) a w tym roku no cóż...:



Cytat:
Mamy nadzieję, że stworzyliśmy pismo na tyle ważne i liczące się w polskim życiu kulturalnym, że przetrwa chwilowe trudności, znajdzie nowe źródło finansowania i nadal będzie żywym miejscem wymiany myśli. To nie jest pożegnanie.


"Do zobaczenia"

jacek - 2019-04-06, 17:01

"Super informacja! "Dwutygodnik" zostaje :-D :



Cytat:
Wracamy z offline'owych zaświatów! Kolejny numer ukaże się 27 kwietnia na nasze dziesiąte urodziny. Będziemy je obchodzić hucznie razem z Wami. Bo to Wy nas uratowaliście.


"Dwutygodnik" zostaje

jacek - 2019-05-02, 05:29

"W labiryncie (super ludzkich) spraw". Wczorajszy dzień kończyłem materiałem o "Avengers: Koniec gry". No to dzisiejszy rozpoczynam artykułem o "Avengers: Koniec gry" - analizuje ten film bowiem także Darek Arest :mrgreen: :



Cytat:
W nowych "Avengersach" znajdziemy wszystkiego po trochu, a maszynę w ruch wprawia Kapitan Marvel - bohaterka, która nie zdążyła jeszcze opuścić kin ze swoim solowym filmem. Gdyby Marvel pozwolił jej zadebiutować nieco wcześniej, udałoby się może uniknąć całego tego bałaganu z Thanosem, ale wtedy stracilibyśmy pretekst do rozegrania epickiej bitwy sił światła z siłami ciemności.

Oprócz festiwalu wzruszeń jest tu bowiem oczywiście miejsce na finałową bitwę, zrealizowaną z adekwatnym rozmachem i inwencją.
Doceniając wysiłki kosmicznej armii zła w robieniu złowieszczego wrażenia, warto zauważyć, że narzędzie zniszczenia, znajdujące się w centrum fabuły, wymaga do użycia ledwie jednej ręki i filozoficznego usposobienia.


"Avengers: Koniec gry"

jacek - 2019-06-26, 17:40

"Życie z klisz" - Tomasz Pstrągowski omawia "Nieznajomego":



Cytat:
Fabularne i psychologiczne schematy rażą, tym bardziej że szwajcarska artystka opowiada tę historię w intrygująco klarowny sposób. Narratorowi – często ględzącemu w komiksach z offu – odbiera głos, ograniczając go do roli dysponenta obrazów. Posługuje się ciągłą, czystą linią, czytelną czernią i bielą oraz neutralnym stylem, przywodzącym na myśl komiksowe instrukcje dołączane do mebli Ikei. Współgra to z podejściem Sommer do ludzkiego ciała i intymności.


"Nieznajomy"

Zaległy artykuł "b. w":

Cytat:
"Nieznajomy" to kameralny dramat psychologiczny rozgrywający się w umownych realiach współczesnego miasta.

Cytat:
Autorka ukazuje problemy swoich bohaterów bez fizjologicznego i seksualnego tabu – obrazy te służą przede wszystkim pogłębieniu portretu postaci o pomijane w wizerunku publicznym elementy.


"Nieznajomy"
A tutaj dotychczasowe.

jacek - 2019-07-05, 19:50

"Prawdy i fikcje". A w dniu dzisiejszym ten sam recenzent opowiada o "Sylwetkach i cieniach" Michała Rzecznika:



Cytat:
Czytając "Sylwetki i cienie", cały czas odnosiłem wrażenie, że Rzecznik – zasłużony członek kolektywu Maszin – pogrywa nie tylko ze mną, ale i ze spuścizną komiksowej literatury faktu. Choć losy Gustawa i Stefanii wydają się wiarygodne, a relacja z ich życia dobrze udokumentowana, niemal na każdej stronie albumu pojawia się jakiś znak zapytania, wybijający czytelnika z usypiających objęć paktu prawdomówności zawartego z autorem.


"Sylwetki i cienie"
Pierwsze trzy recenzje
Przypomnijmy sobie "Maszin"

jacek - 2019-07-09, 07:13

Ukazał się 259 numer "Dwutygodnika" - zachęcam do lektury :) :



"Dwutygodnik" 259

jacek - 2019-07-30, 20:26

Aktualny (260) numer "Dwutygodnika" - bierzcie i czytajcie bo za chwilę będzie następny :P :



"Dwutygodnik" #260

jacek - 2019-08-14, 19:00

"Mydełko Fa" - wspomina Monika Borys:



Cytat:
Jeśli miałabym wskazać tylko jeden popkulturowy przykład, który najlepiej oddaje chaos estetyczny czasów transformacji, wybór padłby na "Mydełko Fa". Odnajdujemy w nim historię konsumpcyjnych pragnień i erotycznych fantazji oraz całkiem ważny epizod w dziejach kształtowania polskiej kwestii smaku.


Cytat:
Własne życie "Mydełko Fa" zaczęło wieść podobno już trzy dni od nagrania płyty – materiał wykradziono z wytwórni, zanim pojawił się na rynku na legalnych nośnikach, i trafił on do obiegu bazarowego.


:mrgreen:

"Mydełko Fa"

jacek - 2019-08-25, 06:36

"Martwe fale" - Kasper Bajon recenzuje "Fale":



Cytat:
A.J. Dungo udało się coś, co moim zdaniem jest karkołomne, a mianowicie: uwolnić surfing od kiczu. Dlaczego nie jest to proste? Ponieważ na pierwszy rzut oka surfing wydaje się aktywnością - jak to powiedzieć? - bezkrytyczną. Ma w sobie coś z jogi, jest bardziej ćwiczeniem niż współzawodnictwem.

Cytat:
Sukces Dungo natomiast polega na tym, że poszedł pod prąd. Bezpardonowo zderzył surfing ze śmiercią, z odchodzeniem, przemijaniem. W końcu: z zapomnieniem. I - co najistotniejsze - intuicja go nie zawiodła.


:)

"Fale"
Wczoraj także było o tej opowieści.

jacek - 2019-09-08, 12:35

"Przekarmieni nienawiścią" - o "Powrocie do Kosowa" pisze także Sebastian Frąckiewicz:



Cytat:
Jakupi nie chce nawet udawać, że jest obiektywny. Przedstawia wydarzenia z perspektywy wybitnie albańskiej. Ale stara się też być sprawiedliwy. Chociażby dla swoich dawnych serbskich przyjaciół czy serbskich sąsiadów. Tak naprawdę interesuje go proces przemiany człowieka - dawnego przyjaciela w okrutne, bezlitosne zwierzę.

Cytat:
Żeby dobrze oddać emocjonalny nastrój, w jakim się znalazł po powrocie do Kosowa, Jakupi robi sprytną rzecz. W pierwszej części komiksu nakreśla mocno polityczny kontekst, by w późniejszych fragmentach skupić się już tylko na tragedii poszczególnych ludzi i rodzin, zarówno serbskich, jak i albańskich.

Cytat:
Gonazlez jest ekspresjonistą czystej krwi, jak Nicolas de Crecy czy Lorenzo Mattorti. U niego liczą się człowiek, kolor i dynamika kreski. Drugi plan jest umowny, często rozegrany za pomocą kilku plam.


:idea:

"Powrót do Kosowa"

jacek - 2019-09-18, 17:58

"Patoprzyjaciele" - Tomasz Pstrągowski recenzuje "Czary zjary. Drugi dil":



Cytat:
Urodzony w australijskiej Tasmanii Hanselmann otwarcie mówi, iż jego matka jest niereformowalną narkomanką, a ojciec członkiem motocyklowego gangu. Wiele z narkotykowych przygód to jego własne, wyolbrzymione doświadczenia. Opowiadanie o Megg i jej depresji ma dla autora funkcję terapeutyczną.

Cytat:
Bohaterowie Hanselmanna nie mają absolutnie żadnych hamulców i wciąż ładują się w krzywe akcje. Narkotyki, rzyganie, seks, przemoc psychiczna, fizyczna i seksualna.

Cytat:
Jednocześnie jest w "Czarach zjarach" zaskakująco dużo scen bardzo ludzkiej wrażliwości.

Cytat:
Jest to też komiks o codziennym okrucieństwie zamkniętych grup społecznych.

Cytat:
Całe to okrucieństwo zdaje się nie sprawiać bohaterom "Czar zjar" zbyt dużo frajdy. Przynajmniej nie w momencie, gdy się dokonuje.


"Czary zjary. Drugi dil"
To trzecia analiza tego albumu.

jacek - 2019-10-15, 06:12

"Nadrabianie miną". Również i tutaj o "Jokerze" - uwagami dzieli się Jakub Socha:



Cytat:
Chyba ciekawsza od samego filmu jest gorąca dyskusja, która się wokół niego toczy. Oczekiwania podbił Złoty Lew w Wenecji i idące z Lido recenzje, w których krytycy zwiastowali arcydzieło. Chwilę później otwarto nowy wątek, orzeczono, że "Joker" niesie negatywną energię i skłania do przemocy. Studio odpowiedzialne za produkcję wystosowało oficjalne pismo, w którym stwierdzono, że nic z tych rzecz. Gdy film wreszcie trafił do kin, głosy zachwytu zaczęły równoważyć recenzje krzyczące: największe rozczarowanie roku! Wahadło się rozszalało, musi być tak albo tak, tymczasem jest to zwyczajnie film przestrzelony. Świetnie wyprodukowany - scenografia, zdjęcia, kostiumy etc. – ale niewydarzony. Phillips niby próbuje coś powiedzieć, ale trudno powiedzieć co – Scorsese miał jednak trochę racji, gdy mówił niedawno, że wszystkie te filmy na podstawie komiksów o superbohaterach przypominają mu park rozrywki.


:mrgreen:

"Joker"

jacek - 2020-02-22, 23:19

"Przelotne spotkania" - o Adrianie Tomine i Jego dziełach opowiada Tomasz Pstrągowski:



Cytat:
Bohaterowie Adriana Tominego ukazywani są w dużym zbliżeniu, a mimo to pozostają odlegli - czytelnik niewiele się o nich dowiaduje. Zostaje zmuszony do obserwowania wycinka z życia ludzi, których właściwie nie zna.

Cytat:
Lektura komiksów Tominego budzi dyskomfort, ale jest to dyskomfort głęboko humanitarny. Wynikający z otwarcia na drugiego człowieka, wniknięcia w jego życie, poznania najboleśniejszych sekretów i próby zrozumienia jego motywacji.

Cytat:
Najbardziej oczywistym źródłem wpływów Tominego jest twórczość Dana Clowesa. Rysownicy się zresztą przyjaźnią, a Clowes bardzo pomógł Tominemu podczas pierwszych lat kariery.

Cytat:
Tomine jest perfekcjonistą. Pełnometrażowe albumy wydaje raz na kilka lat. Utrzymuje się ze zleceń dla magazynów (znany jest ze współpracy z "New Yorkerem") i pracy w reklamie. Przygotowanie 32-stronicowego numeru "Optic Nerve" zajmuje mu kilkanaście miesięcy. Narysowanie jednej planszy często pochłania więcej niż tydzień.


:idea:

"Przelotne spotkania"
Vide "Śmiech i śmierć"

jacek - 2020-03-16, 06:04

"Przelotne spotkania". No to dzisiaj właśnie recenzja albumu "Śmiech i śmierć", którą również napisał Tomasz Pstrągowski:



Cytat:
Lektura komiksów Tominego budzi dyskomfort, ale jest to dyskomfort głęboko humanitarny. Wynikający z otwarcia na drugiego człowieka, wniknięcia w jego życie, poznania najboleśniejszych sekretów i próby zrozumienia jego motywacji.

Cytat:
Najbardziej oczywistym źródłem wpływów Tominego jest twórczość Dana Clowesa. Rysownicy się zresztą przyjaźnią, a Clowes bardzo pomógł Tominemu podczas pierwszych lat kariery.

Cytat:
Tomine zadowala się uchwyceniem chwili czy nastroju, często zupełnie nie interesuje go puenta.

Cytat:
Tomine nie pozwala sobie na formalne eksperymenty, historie zamyka w konserwatywnych prostokątnych ramkach.

Cytat:
W krótkich formach ten rytm służy spotęgowaniu wrażenia voyeuryzmu oraz podkreśla dystans pomiędzy postaciami a czytelnikiem.


:!:

"Śmiech i śmierć"
Wcześniejsze przemyślenia

jacek - 2020-03-26, 06:38

"Miłość w czasach wojny światów" - Marcin Zwierzchowski recenzuje tytuł "Mister Miracle":



Cytat:
W "Mister Miracle" wątki superbohaterskie snują się gdzieś w tle, na pierwszym planie jest to opowieść o rodzinie, rodzicielstwie i codziennym obliczu miłości, odartym z romantyzmu.

Cytat:
"Mister Miracle" nie wpisuje tematu w konwencję superbohaterską, lecz wykorzystuje superbohaterów do stworzenia opowieści obyczajowej.

Cytat:
To zresztą widać w rysunkach Mitcha Geradsa, których realizm głębiej osadza "Miracle'a" w naszej rzeczywistości.


;)

"Mister Miracle"
To co mogliście przeczytać i posłuchać do tej pory

jacek - 2020-06-04, 06:05

"Czarny charkater". Dzisiejszy komiksowy dzień rozpoczynam od dziewiątego materiału o "Judaszu". Recenzuje Marcin Zwierzchowski:



Cytat:
Towarzyszymy Judaszowi w jego wątpliwościach i podróży przez Piekło, na które został skazany jako trybik w boskim planie. Jako niezbędny, nieuchronny (niewolny) koszt w ofierze Jezusa. Loveness stawia pytanie o wolną wolę, która kłóci się przecież z tym, że Bóg miał plan wobec Jezusa, a więc i wobec Judasza.
A nawet jeśli same decyzje należały do Judasza, czy wybierając go jako swojego ucznia, Jezus nie wiedział, kim on jest, co tkwi w jego sercu i jak skończy się ta opowieść? Czy nie pchnął Judasza na ścieżkę potępienia?

Cytat:
Prawdziwą wielkość Jeff Loveness pokazuje jednak później, gdy czytelnika wypełni już złość na "Boski plan", gdy dotrą do nas słowa o niesprawiedliwości, która spotkała Iskariotę. Wówczas scenarzysta robi kolejną woltę, a raczej - odkrywa nową warstwę znaczeń tej opowieści, kreśląc finał dla odbiorców zaskakujący, ale dla tej opowieści naturalny i poruszający.

Cytat:
Mnogość emocji kłębiących się w tytułowym bohaterze, ale i w Jezusie, opowiedziana wyłącznie tekstem, mogłaby się wydawać nazbyt pompatyczna. Loveness chętnie korzysta z ciszy, oddając opowiadanie Rebelce, który wlewa historię w spojrzenia postaci, w ich wykrzywione bólem czy smutkiem oblicza.

...

"Judasz"

jacek - 2020-07-16, 18:23

"Masakra w domenie publicznej" - ""Sabrina" Nicka Drnaso, 30-latka z Chicago, jest pierwszym komiksem nominowanym do Nagrody Bookera" - autorem felietonu jest Darek Arest:



Cytat:
Drugi album Nicka Drnaso, 30-latka z Chicago, jest pierwszym komiksem nominowanym do Nagrody Bookera, co prowokuje do tradycyjnych rozważań o literackiej naturze medium. Miejmy to za sobą: w "Sabrinie" jest tekst, ale jej literackość nie na nim się opiera - ważniejsze od tego, jak komiks jest napisany, jest raczej to, jak się go czyta. "Sabrina" jest zaś przede wszystkim świetnie przemilczana. Słowo nigdy nie dominuje opowieści, największe wrażenie - podobnie jak w przypadku rysunku - robi jego oszczędność. Mogę sobie wyobrazić wszystko, co będzie trzeba dopisać, by zrealizować wstępnie zapowiedzianą adaptację filmową, ale komiks swoją siłę zawdzięcza trosce, by zostało w nim jedynie to, co stanowi autentyczną wartość dla opowieści. Kiedy wszyscy szukają krwawych powtórek i atrakcyjnych zbliżeń, Drnaso odsuwa nas od makabrycznego widowiska i w ten sposób udaje mu się znaleźć widok zdecydowanie ciekawszy.

Cytat:
Od sensacyjnych zdarzeń skutecznie odsuwa nas też powściągliwy styl graficzny komiksu, zbliżający się momentami do ilustracji ze stocka, zużytych w nieskończonej liczbie nudnych biznesowych prezentacji. Wydestylowane ze szczegółów obrazki z domeny publicznej opowiadają subtelną i głęboko autorską historię.




"Masakra w domenie publicznej"
To trzeci artykuł o tym tytule.

jacek - 2020-09-24, 13:47

"Jeden z nas" - Tomasz Pstrągowski jest trzecim omawiającym dla nas "Ciemności Smalandii":



Cytat:
Rozciągnięta pomiędzy 1987 a 2011 rokiem powieść graficzna skupia się na poszukiwaniu przez Erika własnej politycznej ścieżki i próbie pożenienia radykalnych poglądów z nieheteronormatywną tożsamością. Zafascynowany włoskim faszyzmem Erik jest przekonany, że Szwecję może uratować tylko brunatna rewolucja.

Cytat:
Jak opowiedzieć o życiorysie napędzanym wykluczającymi się motywami, streszczając 30 lat życia człowieka na 600 stronach powieści graficznej? Odpowiedź Bromandera jest zaskakująca - autor sięga po strategię komiksowego autobiografizmu. Nic jednak nie wskazuje na to, by "Ciemności Smalandii" były komiksem opowiadającym o samym Bromanderze. Autor nie zawiera z czytelnikiem paktu autobiograficznego w tytule ani podtytule. Bohater nosi inne imię niż rysownik, a narratorem jest milczący trzecioosobowy "dysponent obrazów", którego rola ograniczona jest do doboru scen i ujęć. Nie zgadzają się też szczegóły z notki biograficznej umieszczonej w komiksie.

Cytat:
Choć "Ciemności Smalandii" to opowieść fikcyjna, Bromander sięga po cały szereg strategii narracyjnych typowych dla komiksów non fiction. Album narysowany jest prostą, wręcz prymitywną kreską, charakterystyczną dla twórczości undergroundowej. Postaci ludzkie są uproszczone, ich sylwetki często są na bakier z anatomią.

Cytat:
Rozmowy pomiędzy bohaterami toczą się na czarnym tle, przemykające na dalszym planie samochody przypominają dziecięce bazgroły.

Cytat:
Opowiadając o trzech dekadach życia Erika Holmberga, autor raz za razem przekracza granice intymności bohatera.

Cytat:
Wielowarstwowe "oszustwo" Bromadera jest tak przekonujące, że w pewnym momencie zacząłem podejrzewać, iż nawet wpadki wydawcy są elementem gry: artefakty po oryginalnym wydaniu widoczne w pierwszym numerze "Twarzy", nieumiejętnie złożony artykuł w numerze drugim, okazjonalne literówki.

Cytat:
Poglądy Erika od początku brzmią groźnie i absurdalnie, a czająca się za faszyzmem przemoc zostawia trwały ślad na życiorysie mężczyzny. Bromander przedstawia faszyzm Erika jako przedłużającą się chorobę wieku dziecięcego. Bohater w końcu z niej wyrasta. Orientuje się, że jego życie i tożsamość są ważniejsze niż nienawistne idee.


...

"Ciemności Smalandii"
A tutaj jeszcze tekst Krzysztofa Ryszarda Wojciechowskiego.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group